Pagina's

donderdag 8 juli 2010

Fantasy Flower Bag pattern. Fantasie Bloementas patroon.


Hallo allemaal/ Hi everyone,


Nu kan ik jullie eindelijk een patroon laten zien, en mijn tas! Ik ben erg blij! Dit patroon maken is best veel werk omdat ik hem zowel in het Nederlands als in het Engels schrijf. Maar, ik klaag niet!! Daarvoor is de tas té leuk! Ik denk dat ik hem zo leuk vind omdat de Afrikaanse bloemen zeskant gewoon erg leuk is om te maken, en hij gaat snel!  maar, dit bericht word al lang genoeg dus ik zal maar begin met de foto's van de tas!

Now I can finally show you all my pattern and my finished bag! I'm so happy! Making the pattern is quite a lot of work because I'm really writing it twice, in Dutch and English, but I am so hapy to be able to do this so I won't complain!
The bag is so lovely! I think that is because I am so addicted to the African Flower hexagon and you can make it quite fast! 
But this message will be long enough so I'll begin with the finished bag pics!

Geloof me, je zal de show stelen met deze tas, ik ben al wel tien keer aangesproken op de carrousel tas en op deze tas. Ben je er klaar voor want hier komen de foto's:

Believe me, this bag wil get noticed, I recieved such lovely comments from complete strangers because of the bags! Are you ready because here are the pictures:


Yummie!!


En toen wilde Kleine Meid hem ook passen, ze heeft het hengsel vast want anders is ie veel te lang.
And then my Little Girl wanted to fit the bag, she is holding the handle because it is too big for her.

Toen wilde ze wel een foto van mij maken met de tas
Then she wanted to make a picture for me so I could show how it looks on me.
Staat me leuk hé??
It looks good on me!

Zoomed in!
Ingezoomd!

Ik ben er zelf HEEEEEEL blij mee! Ik hoop dat jullie er net zoveel plezier aan beleven als ik, hier komt het patroon:

I am SOOOOOOOOOOO happy with this cute bag! I hope you'll enjoy it as much as I have and will have! The English pattern is available here.



African Flower Hexagon tas.
Voor deze tas gebruik ik Balans garen, dit garen is 50% katoen en 50% acryl, dit omdat het de tas veel lichter maakt als wanneer je hem maakt van katoen.  Ik gebruik een 3 mm naald maar op het label staat 3,5 tot 4. Ik gebruik de volgende kleuren:

Balans yarn/garen:
Fuchsia 047
Yellow/Geel 173
Lime/Limoen 152
Lilac/lila 075
Natural/naturel 001
Green/groen 062
Green-silver/Groen-zilver 122
Turquois 049
Turquois light/licht 086
Pink/ roze 068
Purple/paars 074
Bodeaux 057
Navy blue/ Blauw Marine 134
purple-pink/ paars-rose (unknown)


Dit garen kun je hier bestellen.
We beginnen met de zeskantige Afrikaanse bloemen.
:
RONDE 1
-Eerst maak je een ketting van vijf , hier maak je een ringetje van met een halve vaste.(slip stitch)

-Maak een ketting van drie na de halve vaste.(slip stitch) en daarna een stokje, maak dan een ketting en twee stokjes dan weer een ketting, dit herhaal je tot je 6 x 2 stokjes hebt en steeds één kettingstreek tussen de stokjes.
RONDE 2
-Nu ga je om de kettingsteken die je hebt gemaakt werken. Maak een halve vaste om een kettingsteek van de vorige rij en maak dan nog drie kettingsteken en dan een stokje om de kettingsteek van de vorige rij heen, maak nog een kettingsteek en twee stokjes. Nu heb je dus feitelijk twee stokjes (waarvan één ketting van drie) een kettingsteek en weer twee stokjes om de kettingsteek van de vorige rij heen. (hetzelfde als je doet met granny squares, om de kettingsteek van de vorige rij heen haken)

Dan begin je weer met een stokje in de volgende kettingsteek maar let op, hier komt geen kettingsteek tussen!
Dit doe je tot je in alle zes de kettingsteken: twee stokjes, een kettingsteek en twee stokjes hebt.Maak het dan vast met een halve vaste. 
RONDE 3
Nieuwe kleur

-Nu ga je weer werken in de kettingsteek van de vorige rij. Maak een ketting van drie ( dit telt weer als eerste stokje) en maak daarna om de kettingsteek van de vorige rij heen nog zes stokjes naast de ketting. Daarna werk je direct in de volgende kettingsteek van de vorige rij, dus geen kettingsteek tussen de stokjes. Dan maak je weer zeven stokjes. Dit blijf je doen tot je in alle zes kettingsteken van de vorige rij zeven stokjes hebt. (Dit zijn de bloemblaadjes) Maak het vast.


RONDE 4

Nieuwe kleur
-Je gaat vasten maken om de steken van de stokjes van de vorige rij heen. Je begint niet bij een opening maar ergens bovenin een bloemblaadje en dan werk je zo door tot je bij de scheiding tussen de twee bloemblaadjes komt, dan ga je met je naald onder de opening van ronde 2 heen en dan maak je een vaste. Nu heb je dus een accentsteek om ronde twee heen. Dit zorgt ervoor dat de bloemblaadjes mooi herkenbaar zijn.Werk zo het hele bloemetje langs, dus allemaal vasten en bij elke overgang van het ene bloemblaadje naar het andere maak je een vaste om de vorige rij heen. Maak de uiteinden aan elkaar vast. 
 Let op: Zoals je op de foto's ziet werk ik het nogal specifiek af. Ik maak in de eerste steek van deze rij nog een steek en hecht hem dan af. De foto legt dit beter uit.
RONDE 5
Nieuwe kleur
-Maak stokjes rondom de hele bloem als buitenste rij. In elke bovenste steek van het bloemblaadje maak je 'een stokje, een kettingsteek en nog een stokje n dezelfde vaste van de vorige rij.

-Je maakt zeven bloemen met een rand in dezelfde kleur.

DE BLOEMEN VASTHAKEN

_ Nu ga je de bloemen aan elkaar haken/naaien. Ik kan hier veel woorden aan vuil maken maar kijk maar naar de foto's. je legt twee bloemen met de linkse kant op elkaar en haalt je naald door de buitenste delen van de steken, dus niet door beide lusjes van de stokjes in de vorige rij.  Zo ga je door tot je zeven bloemen aan elkaar hebt zonder de buitenste randen vast te maken, dan trekt ie krom.




 

Hieronder een foto hoe het eruit ziet tijdens het vastnaaien/haken.


GAATJES VULLEN


Na het maken van de bloemen ga je de gaten opvullen. (In een andere kleur omdat ik dit was vergeten te fotograferen.  Dit doe je met stokjes.









Je vult het op tot het eruit ziet als de volgende foto. Alle driehoekjes tussen de zeskanten vul je zo op. Let op! Maak niet te veel steken ertussen anders gaat de tas omkrullen.




TWEE RONDES VAN HALVE STOKJES


- Nu ga je de eerste twee rondes maken om de bloemen heen.  In verschillende kleuren. Je begint met een ketting van twee. Dit doe je met een half stokje, dit maakt de tas stevig.

DE SCHELPJES

-Nu ga je de schelpjes maken, (in een andere kleur even, deze foto had ik nog). Je haakt een vaste op de vorige rij. Dan haak je enkele vasten  tot je bijna midden boven een bloem zit. Dan begin je een dubbel stokje en steekt dan met drie steken van de vorige rij ertussen je naald door een steek van de vorige rij. Kijk maar even op de foto;s.

 Zoals je kan zien op de foto hierboven heb ik middenboven elke bloem en in het midden van elk stuk tussen de bloemen een schelpje gemaakt.

OM DE SCHELPJES HEEN WERKEN
- Dan ga je een nieuwe rij beginnen met een ketting van drie en deze maak je met stokjes, let op; je haakt deze om de vasten van de vorige rij heen.

Zo ziet het er dan uit.

NOG TWEE RIJEN

-Nieuwe rij wederom met stokjes.
-Nog een rij met stokjes.


DE LAATSTE RIJEN

-Nu begin je aan de laatste rijen in dezelfde kleur, dit om de rand te accentueren. De één a laatste rij is met stokjes en de laatste met een half stokje voor de zekerheid. (deze rij weer beginnen met twee kettingsteken)

Nu zou het er zo uit moeten zien:
Nu herhaal je alle stappen vanaf het begin van dit patroon. Zodat je twee zijden hebt.


HET HANDVAY

-Je gaat het handvat maken. Dit doe je door een ketting van 14 te maken. Dan maak je drie kettingsteken (telt als je eerste stokje) en begin je in elke ketting een stokje te maken zodat je er veertien hebt. (Dit hengsel op de foto is breder)



Let op: Dit duurt best lang.

Dit naai je vast op de tas net als je de bloemen aan elkaar hebt gehaakt. 

Bij deze stijl tassen maar ik het hengsel al vast aan de tas als ik op de helft ben, dit zodat ik kan meten hoe lang hij is, en wat lekker voelt. Maak hem niet te lang want hij rekt nog wat uit, probeer de stokjes redelijk strak te maken in het hengsel.


KLAAR IS KEER!
En ziet het er uit als het klaar is: (nog een keertje maar!)

De tas is nu nog niet gevoerd, dit ga ik nog wel doen! Ik zal kijken of ik daar later nog een patroon voor maak, ik ga eerst lekker tweeenhalve week op vakantie vanaf 13 juli! Met vragen kunnen jullie me gewoon mailen, maar het kan even duren voor ik reageer, ik heb wel een internet adresje maar weet niet of dat makkelijk gaat. Voor die tijd zal ik nog wel wat van mezelf laten horen!


Liefs/Love
The Crafty Witch

 


18 opmerkingen:

  1. Wow, succes met verder bewerken, maar dit ziet er al fantastisch uit! Je mag hartstikke trots zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En hele fijne vakantie natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, what a great job you did and how creative you are! The bag is beautiful and I am looking forward to the English version of the pattern - I am planning to make one in natural colors, but I love your colorful one too!
    Thank you so much for sharing this!!! Yael.
    What is your name (other than 'witch')? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. :o) My name is Saskia. And thank you!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I lovvvvvvve x 100000000 it...It is so cute and Iam sure its going to be very popular!!Waiting for the pattern.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. beautiful can't wait to get started!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Erg, erg mooi! Was op zoek naar soorten haakgaren voor een babydeken die ik wil gaan haken (geen ervaring daar) en kwam hier. Dit is toch ook wel erg gaaf. Jammie kleurtjes ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow!!! So beautiful! I am taking my Sunday morning go through your blog and really really love it! You are doing great jobs! Thanks for sharing and all the best!
    Lovestitch.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De tas is geweldig en de hexagons zijn heel leuk! Toevallig heb ik ze ook net gemaakt!Ik ga er ook een tas van maken, alleen een ander model. Als die klaar is komt ie ook op mijn blog.
    Toch weer wat geleerd hoe ik gaatjes moet opvullen, als je de hexagons aan elkaar maakt....ga dat is uitproberen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi!!!!!!!!!!!!!!!!! Die wil ik ook maken. Nog een project(je) erbij. Je bent geweldig met kleuren. Ik ga zeker je blog volgen. Groetjes Angela.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw, een prachtige tas!
    Ik ben nu zelf bezig met het afrikaanse bloemenkussen van Karin aan de haak maar deze tas ga ik vast ook een keer maken.
    Bedankt voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik volg sinds kort je blog en ben heel erg onder de indruk van al het mooi's dat je hier aan ons laat zien, wat ben jij een bezig bijtje, ik blijf je zekers volgen.
    Groetjes cindy
    http://borduren-cindy.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Beautiful! Thanks for sharing!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. FANTASTISCH

    Ik ga je vanaf nu ook met heel veel plezier volgen na het zien van al dat moois heb ik ook weer zin gekregen om te gaan haken.

    Bedankt voor al het moois dat jij maakt en de inspiratie die je geeft

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel erg mooi! Ik heb je site pas ontdekt toen ik op zoek was naar een patroon om iets met African Hexagons te maken. Ik heb er 6 liggen maar wist niet goed hoe ik ze aan elkaar moest maken en hoe het een tas kon worden. Daarom was ik maar gestopt met haken. Maar nu kan ik weer verder!
    Met jouw duidelijke beschrijving kom ik er zeker uit!

    Ondertussen ben je op vakantie en ik hoop dat je beter weer hebt dan hier, al kan er wel veel gehaakt worden als het regent... Elk nadeel hep ze voordeel zou een bekende Nederlander zeggen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hij is geweldig en ik denk dat ik het als zomer project ga maken.
    Alleen werkt de link niet voor het materiaal. Welke merk heb je gebruikt?
    groetjes arina

    BeantwoordenVerwijderen